Lovely Planet

Tillbaka till alla inlägg

Tis 21 maj, 2019: Äntligen i Skåne

56° 25' 12'' N, 12° 38' 18'' E

Början på vår andra dag gick smidigt och snabbt. Vi var mätta och lite bortskämda av den den trevliga natten hos Mickes föräldrar Göran och Gunvor, och dessutom så fick vi nu medvind och lite mulet. Det gjorde cyklingen lätt och bekymmersfri, men när vi närmade oss Varberg så vred sig vinden och ökade i styrka. så efter en kort paus i Varberg så hade vädret ändrat sig helt. Vi fick verkligen kämpa oss fram i motvind och drivis, ja stundvis så haglade det på oss. Sista milen till Jeanette i Falkenberg tog oss evigheter att avsluta, men väl där möttes vi av ett erbjudande om en varm dusch och en middag som luktade ljuvligt. I Falkenberg anslöt våra vänner Micke och Marion med sina cyklar, så nu såg vi fram mot en lördag och söndag med cykelsällskap.

När vi lämnade Falkenberg på lördagsmorgonen så hade sommaren hittat tillbaka, strålande sol och alla var glada efter en superfin frukost/brunch då vi först kom iväg vid ettiden. Sen bar det iväg söderut med målet att hinna till Halmstad och Tylösand. Naturupplevelsen på Hallandskusten är totalgrym, allt från gamla stenbroar till milslånga sandstränder. Nu var det även dags för oss att för första gången sen vi startade plocka fram vårt campingkök. Det är något alldeles speciellt att äta mat utomhus och att göra det på en enormt fin sandrand gjorde inte att det smakade sämre. Eftermiddagen kom och gick och plötsligt var det dags att försöka hitta ett ställe vid havet att slå upp tältet på, inte helt lätt i Tylösand där golfbanor och palats trängs med små sommarstugor längs med kuststräckan.

Vår första tältnatt gick bra, inget regn eller någon som frös och dessutom inget tält som ramlat över strandkanten under natten. Vi låg och drog oss ordentligt innan vi steg upp och började rodda med frukosten. Efter frukost så kom vi till den jobbiga delen med att bo i tält och inte ta in på camping, det var dags att tvaga sig i havet eller i alla fall i bäcken som rann ut i havet, kallt var bara förnamnet.

Dag tre började på samma sätt som lördagen, strålande bra väder, matlagning vid havet, Marion och Monika badade och Micke som lagade mat. Jag(Fredrik) däremot hade börjat känna av början på vår första riktiga motgång, magsjuka! Som tur var blev det bara en lindrig släng, men för mig blev resten av dagen lite av en kamp. Lagom när det började bli dags att sätta våra vänner på tåget hem till Göteborg så började jag i alla fall må bättre men då började istället regnmolnen hopa sig svarta och olycksbådande i horisonten och som att inte detta var nog, så blev Monika också sjuk. Minnet av Båstad för oss blev dåliga magar och kapplöpning mot vädret så vi skulle hinna slänga upp tältet innan åskvädret kom över oss. Vi vann över vädret men på måndagen så var vi helt orkeslösa och låg och hämtade oss i tältet fram till fyratiden då vi äntligen gjorde ett försök till att komma iväg.

Målet med dagen blev Torekov och det var en pärs i uppförsbackarna. Tyvärr så är Hallandsåsen ganska hög även där den slutar, och brist på energi gjorde att det tog ganska lång tid att bara frakta sig de knappa två milen. Så väl i Torekov var våra krafter slut och vi började leta efter ett bed and breakfast och hittade som tur var Torekov B and B och Ingrid som vänligt tog emot oss. Det var en riktigt skön känsla att ligga i en torr och mjuk säng efter att ha våndats i tjugo timmar i ett fuktigt tält, faktiskt helt underbart. !!galleria| !!